Nyheter | Sverigedemokraterna Kalmar

Nyheter för Sverigedemokraterna i Kalmar

Här kan du se de senaste nyheterna för Sverigedemokraterna i Kalmar och evenemang som skett i föreningen.

• En kort resumé från den parlamentariska gruppen

Bästa medlemmar och sympatisörer!

– här följer en kort resumé från den parlamentariska gruppen över dagens händelser i fullmäktige

På bilden, den decimerade KF gruppen. Fr v. Petra Gustafsson, Micael Foghagen och Linda Emma Kotanen Hallbäck. SD:s repsentanter i KF 27 April 2020.

Covid-19 gör sig fortfarande påmind. Antalet tjänstgörande ledamöter är halverat och vi sitter med fråndragna bänkar som om det vore högskoleprov. Borgfred råder. Men viktiga formella beslut måste likväl klubbas för att hålla kommunen igång. Idag låg mycket fokus på årsredovisningen 2019. Även Friluftsprogrammet (mycket bra) som efter flera års arbete nu äntligen är framtaget skulle antas. På denna punkt gick vi fram i talarstolen och yrkade på ett starkt bifall och gav beröm för det arbete som har gjorts. Vi har bidragit och följt hela resan genom att sitta i kultur- och fritidsnämnden sedan 2014.

Från talarstolen gav vi även stöd till Kajsa Hedins (M) angelägna motion om skola med teckenspråkig profil för förskola- och grundskola. MP och KD likaså. Men majoriteten ändrade sig inte så motionen föll. Men, och det är ett stalltips, denna fråga kommer inte dö, den kommer tillbaka!

Till dagens möte var det åter tillåtet att sända in interpellationer och frågor. Tonläget var artigt, borgfreden råder…

Avslutningsvis kommer här en länk till dagens agenda:

Ta hand om varandra

hälsar den Parlamentariska gruppen!

• Glad påsk!

Denna vår är inte som andra vårar så denna påskhälsning kommer inte heller vara som andra påskhälsningar. Vi i distrikt Kalmar län vill uppmana våra medlemmar och följare att i största möjliga mån stanna hemma för att värna era medmänniskor och era nära och kära. God handhygien är något självklart i dessa dagar behöver kanske inte påminnas om, men vi gör det i alla fall. Med gott hopp om att vi snart kommer kunna ses igen snart vill vi önska er en glad påsk och påminna er om att vårsolen finns till för oss alla. Var rädda om er.

• Inlägg från parlamentariska gruppen

På grund av COVID19 ser det politiska arbetet för oss lite annorlunda ut. Nästkommande kommunfullmäktige den 30 mars är rekordnedbantat både i tid och innehåll. Inga interpellationer eller frågor får lämnas in. Debatter i ärenden på dagordningen stryks och förslag till beslut – och eventuella tilläggsyrkanden – kommer enbart bifallas eller avslås.

Även nämnderna kommer få förbereda sig på förändringar. Lösningar på videolänk-möten undersöks och förbereds.

KSAU dvs kommunstyrelsens arbetsutskott kommer med all säkerhet få en större roll framöver. Det är det utskottet som bereder ärenden som ligger till grund för förslag till beslut i kommunstyrelsen (som i sin tur tar fram förslag till beslut i kommunfullmäktige). Problemet för vår del är att vi inte sitter med i några utskott alls. Vi har motionerat om det, vi har med det i budgeten som tilläggsyrkande men hittills alltid fått avslag. På grund av rådande extraordinära läge inkom vi därför med en begäran till kommunledningen att få insynsplats med yttranderätt omgående till KSAU`s möten framöver så länge krisen påverkar vårt samhälle. Majoriteten gick oss halvvägs till mötes och bjuder in vår gruppledare till information direkt efter deras ordinarie möte. Så vi kommer få lite mer information om vad som är på gång framöver än annars och åtminstone informellt kunna delge förslag från oss.

Parlamentariska gruppen jobbar vidare med motioner, informationsinhämtning och debattartiklar och håller er medlemmar i SD Kalmar uppdaterade både här och via nyhetsbrev från Kommunföreningen.

Ta hand om er och glöm inte njuta av den annalkande våren!

Petra Gustafsson, Gruppledare

Micael Foghagen, Vice gruppledare

Mer info

Vi välkomnar Lillemor Marcus Jonsson som ordförande för SD Kalmar!

Med Lillemor Marcus som ordförande, har vi en vision om att föra fram och få genomslag på Sverigedemokraternas politik för utbildning, ökad trygghet, samt vård & omsorg. Vi vill förankra en politik som tar oss, Kalmar och Sverige mot en ljusare framtid. Tillsammans med våra väljare och sympatisörer kan vi nå ut och fortsätta utveckla en växande gemenskap. Som Lillemor Marcus själv säger, ”Vi ska göra SD Kalmar great igen!”

Utöver sitt nya uppdrag som ordförande är hon även ledamot i Utbildningsnämnden, styrelseledamot i Kalmarhem och första ersättare i kommunfullmäktige.

Det är med stor glädje styrelsen och medlemmarna hälsar Lillemor Marcus Jonsson varmt välkommen som ordförande i SD kalmar. Vi ser fram emot ett givande lagarbete.
    💙💛

__________________
    För er som är nyfikna på oss i SD Kalmar, gå in på: https://kalmar.sd.se/
    Eller för ytterligare information om medlemskap och oss som parti:

• Årsmöte

Under söndagen genomförde SD Kalmar sitt årsmöte där styrelsen presenterade verksamhets- och ekonomisk berättelse samt motsvarande från fullmäktigegruppen. Ett händelserikt år som präglats av fler aktiviteter och mer verksamhet än tidigare. Efter avslutat bjöds medlemmarna på planka innan det var dags att runda av kvällen.

Den nyvalda styrelsen ser ut enligt nedan och där du inom kort kommer få inbjudan till kommande medlemsaktiviteter där vi fortsätter öka tempot inför valet 2022!

Ordförande – Lillemor Marcus Jonsson (nyval, tidigare ledamot)
    Vice ordförande – Kalle Lundström (nyval, tidigare andre vice ordförande)
    Andre vice ordförande – Tomas Trossing (nyval, tidigare vice ordförande)
    Ledamot – Carina Falkestad (omval)
    Ledamot – Ellen Andersson (nyval, tidigare suppleant)
    Ledamot – Thomas Salonen (nyval)
    Ledamot – Tommy Askerberg (nyval)
    Ledamot – Lars Persson (nyval, tidigare suppleant)
    Ledamot – Gösta Bergdahl (nyval)
    Suppleant – Curt Ljungholm (omval)
    Suppleant – Gina Adeen (nyval)
    Suppleant – Anette Olofsson (nyval)
  • Lösenordsskyddad: Årsmötes handlingar 2020

Det här innehållet är lösenordsskyddat. Vänligen ange ditt lösenord nedan för att visa innehåll:

• Budgetreservation 2020

Nu är vår budgetreservation klar och inskickad. Vi är nöjda med att fått ihop en budget som stärker Kalmar och rustar dess invånare för framtiden.

Budget 2020 för kalmar

Mer info
  • Medlemsmöte med föreläsning på slottet

Vår medlemsträff på Kalmar Slott igår blev mer än lyckad. Först höll slottschef Mimmi Mannheimer föredrag i Månsonsalen om slottet, dess historia och verksamheten nu och framtiden. Året som kommer, verkar bli riktigt bra och spännande för oss kalmarbor. Vi kommer givetvis att delta med partiet i något eller några av dessa evenemang som kommer.
    Efter det fick vi se den unika utställningen Van Gogh Alive. Både fängslande och gripande!
    Givetvis var hela slottet öppet för oss så även det var intressant. Tänk vilken attraktion vi har här i Kalmar!

• Vi motionerar om slöjförbud

Curt Gustafsson, ordinarie kommunfullmäktigeledamot, har idag skickat in en motion om att införa slöjförbud i Kalmar kommuns för och  grundskolor. Motionen uppmärksammas av Barometern men ligger bakom en betalvägg så ni får motionen i sin helhet istället här. Klicka på länken för att läsa motionen i en ny flik.  Slöjförbud